Media


Dagblad Tubantia 5 mei 2023







ENSCHEDE - Het zijn mannen met gouden handen, de leden van de Modelbouw Vereniging Twente. Tijdens de open dag zaterdag is te zien waar dat toe kan leiden. Neem Eddy Hövels en Henk Potman. Ze maken wat ze zien. Dat vertaalt zich in pure ambachtelijke hoogstandjes. Een vijftig kilo zware stoomlocomotief die het echt doet. Een stoomtrekker met een aandrijfmechanisme dat daadwerkelijk heen en weer gaat. Verbrandingsmotoren, de wonderlijke wereld van mechanische voortbeweging staat bij beide leden van de Modelbouw Vereniging Twente op de plank. „De stoommachine is de mooiste uitvinding van de mensheid. Je ziet er alles bij. Kijk naar een auto. Die rijdt, maar wat er onder de motorkap zich afspeelt dat ziet
niemand.” Henk Potman zegt het op een bijna lyrische toon. De 73-jarige rashobbyist investeert al zijn vrije tijd in allerlei nijverheidsproducten. Het houdt ’m volgens zeggen uit de kroeg. Al maakt dat laatste argument op zijn wederhelft geen indruk. Annie, lezend vanuit de woonkamer: „Mijn man heeft een hobby, foei!” Kompaan Eddy Hövels (62) voelt de sfeer in huize Potman goed aan. „We maken alles zelf. Zelfs de kinderen. Het is gewoon de kick om iets voor elkaar te krijgen. Als het motortje voor het eerst loopt, ik maak zelfs de bougies, dan verkeer je in de zevende hemel. Praktisch niets is te koop, je moet het wel zelf maken.
Vervolgens laat je het aan anderen zien, je mag best trots zijn.” De metselaar uit Denekamp, een van de resterende 36 leden van de sterk vergrijzende modelbouwvereniging die resideert op een voormalig atletiekveld aan de Beltrumbrink in de Wesselerbrink, vindt het heerlijk om te boren, frezen en te draaien. ,,Je leert er veel van, je ontwikkelt allerlei nieuwe technieken. Het klopt dat het een voorwaarde is om goede apparatuur te hebben zoals een draaibank. Maar tegenwoordig heb je die al voor duizend euro. Vroeger was dergelijk gereedschap veel duurder. Ik ga nu een viertakt benzinemotor uit 1886 maken. De eerste auto die Carel Benz bouwde. De tekeningen heb ik al uit het automuseum uit München. De wagen wordt gemaakt op ware grootte, zo’n 1,40 meter breed en 2,40 meter lang. De wielen waren van metaal. Met spaken en massief rubberen banden. Je reed er vijftien kilometer per uur mee. Of ik er straks veel de weg mee op ga? Nou, eigenlijk niet. Het ding had geen rem!”
Ook Henk Potman, in 1957 als installateur begonnen bij de gasfabriek in Enschede, gaat op in zijn ‘naschoolse activiteiten’. „Mijn mooiste machine is een echte stoomlocomotief. Daar heb ik negen lange winters aan gewerkt. Elk onderdeel was een uitdaging. Sommige dingen, zoals een klep van een waterpomp, heb ik vier keer opnieuw moeten maken. Ik heb hier zo veel ziel en zaligheid in gelegd dat het een deel van mijn leven is geworden. Ja, deze loc zie ik als een eigen kind.” De beide mannen bekennen dat hun gedachten vaak volledig door een nieuwbouwproject worden beheerst. „Als is het niet zo erg als bij Johan Teusink uit Glanerbrug”, haast Eddy Hövels om te zeggen. „Toen die met een Duitse stoomlocomotief bezig was, lag hij tijdens het slapen nog te piekeren. Als hij dan een oplossing had voor een bepaald technisch probleem ging hij het bed uit, trok de boks aan en ging in de garage aan het werk.” Dat de jeugd het bij het knutselen laat afweten verdriet het duo. Het is jammer dat er geen dingen in een half uur gemaakt kunnen worden. „Jongeren gunnen zich geen tijd. Alles moet gisteren af. Al hebben ze wel
de tijd om de hele dag op straat te hangen en spullen van een ander te vernielen.” „Je moet niet naar het eindproduct kijken. Werk van onderdeel naar onderdeel. Dan word je ook niet moedeloos. Wat er met m’n dingen gebeurt als ik er niet meer ben? Dan gaat alles naar het industriemuseum HEIM in Hengelo.” De Modelbouw Vereniging Twente houdt zaterdag een open dag op haar locatie aan de Beltrumbrink 52A. Van 10.00 tot 17.00 uur, Er valt niet alleen te genieten van locs, tractoren en diverse motoren. De voormalige zandbak op het terrein is veranderd in een waterbassin, waar modelschepen zullen rondvaren.

Bron: Dagblad van het Oosten Tubantia.